Ten článek v Téčku, my taky připadal spíchnutý hodně horkou jehlou a teď se to bohužel i potvrdilo.
Jako dříve vydící, potvrzuji že to nepatrná výhoda je, v tom že si věci dokážu o něco líp představit jak vypadají.
Lukášův článek označil můj text z Téčka jako extrémně neobjektivní, zavádějící, manipulativní, konfrontační, arogantní, ignorantský, absurdní a zároveň tragikomický. Téčko prý útočí na Thésea, respektive soustavně, dlouhodobě znevažuje práci lidí z Thésea a ignoruje jejich výsledky.
Chci ubezpečit všechny čtenáře včetně Lukáše Hosnedla, že nic z výše uvedeného nebylo záměrem mého textu. Práce kolegů z Thésea a Střediska Teiresiás si velmi vážím, o čemž snad svědčí i to, že SONS letos udělila ocenění zakladateli a dlouholetému řediteli Teiresiás Petru Peňázovi právě z mého popudu. Tím více je mi líto, že místo věcné diskuse o zpřístupňování fotografií nevidomým sklouzává debata k silným slovům, osobním útokům a paušálnímu odsuzování.
V Téčku jsem poukazoval na to, že žádné z médií, která o akci informovala, se nezajímalo o názor na takovéto zpřístupňování fotografií u těch, kterým je výstava určena, tedy samotných zrakově postižených. Ano, v jednom z článků je krátké video ukazující Lukáše Hosnedla, jak skenuje QR kód u haptické fotografie, aby se načetla webová stránka s jejím popisem. Jenže Lukáš není návštěvník výstavy, nýbrž její spolutvůrce a nevyjadřuje se k samotnému hmatovému ztvárnění fotografií, ale jen ukazuje, jak získat doprovodné informace k jednotlivým snímkům. Mimochodem způsoby získání doprovodných informací k fotografiím jsou vyřešeny velmi dobře a jak jsem pochopil, je to právě díky práci Lukáše Hosnedla.
Pokud jde však o hodnocení samotného hmatového ztvárnění fotografií zrakově postiženými, není v běžných médiích vůbec nic. Až nyní se výše můžeme od Lukáše dočíst, že hmatové fotografie jsou fascinující, obohacující a zajímavé. Svět ale není jednobarevný a všichni zrakově postižení nejsou stejní. Já osobně bych po návštěvě výstavy o oněch fotografiích neřekl ani jedno. Ještě jiný a také ne stoprocentně pozitivní pohled na výstavu od Radka Seiferta si můžete vyslechnout také v audio magazínu Jeden svět 4/2024 nebo v Téčku Plus 41, kde také vysvětluji, proč si myslím, že estetický prožitek z umělecké fotografie nelze zrakově postiženému zprostředkovat hmatem.
Diskutovat lze o mnohém: Je srovnatelné zpřístupňování filmů audio popisem se zpřístupňováním uměleckých fotografií, jak píše Lukáš? Je možné nevidomému zprostředkovat estetický zážitek z vizuálního vjemu vycházejícího z barev, světla, kompozice, zaostření a dalších možností fotografie? Daly by se vybrat vhodnější fotografie pro hmatové vnímání? Nebyla by bezesporu zajímavá technologie Canonu vhodnější pro jiné potřeby zrakově postižených?
Můj text v Téčku rozhodně nebyl útočný a už vůbec osobně neútočil na Lukáše Hosnedla, což se bohužel nedá říci o jeho článku. Doufám, že horké hlavy vychladnou, nebudou propříště odlišný názor chápat a priori jako osobní útok a budeme se moci vrátit k věcné debatě nad výše uvedenými i jinými otázkami.
Děkuji za korektní a civilizovaný komentář. V podobném duchu bych si představoval, že bude napsaný i ten článek v Téčku, když už jste měli potřebu o výstavě informovat. Bohužel, nebylo tomu tak.
Z prvních dvou odstavců vašeho komentáře, ve kterých ubezpečujete čtenáře včetně mě, jak si práce Teiresia a Thésea vážíte, mám bohužel diametrálně odlišný pocit než z dosavadní rétoriky Téčka vůči nám. Navíc se nejednalo o první případ, kdy jste náš podíl na nějakém projektu nezmínili ani slovem. V takovém případě se omlouvám, ale existují pouze tři varianty, jak si to lze vyložit při zapojení kritického myšlení:
1. Je to z vaší strany záměrná, ale nepřiznaná manipulativní rétorika – nejspíš proto, že nás z nějakého důvodu vnímáte jako jakousi konkurenci – která má za cíl rádoby nenápadně podrývat a znehodnocovat práci Thésea. Aktivity projektu Théseus v tomto kontextu odděluji od ostatních aktivit Střediska Teiresiás jako takového.
2. Nedal jste si dost práce se zjištěním všech podstatných skutečností, než jste článek vydal.
3. Případně je takový způsob psaní a informování prostě vaším standardem, a v takovém případě bohužel ani při nejlepší vůli opravdu nemůžu Téčko brát jako zdroj spolehlivých, hodnověrných, fakticky správných a nezaujatých informací.
Pokud jde o to, že žádné z médií, která o výstavě informovala, se nezajímalo o názor žádného zrakově postiženého návštěvníka a že já nejsem návštěvník výstavy, ale její spolutvůrce: Jak píšu v tomto svém článku tady na Pélionu, média se těžko mohla ptát na názor „návštěvníků z ulice“, když výstava byla v době, kdy tyto články vycházely, teprve sotva otevřená. Nejprve se o existenci výstavy musíme dozvědět, abychom ji mohli navštívit. To považuji za hlavní smysl jakýchkoli médií a jejich informování, byť takové informování možná probíhá poněkud senzačně nebo tendenčně. Zároveň mi snaha oddělit moji roli konzultanta a návštěvníka bohužel skutečně nedává žádný smysl. Je to totéž, jako kdybych chtěl po vás, abyste oddělil svůj čistě subjektivní osobní názor od snahy informovat, což je vaší rolí z pozice redaktora.
I když jsem výstavu konzultoval, měl jsem přece nějaký první dojem, nějakou vizi, ke které jsem se celý projekt svými postřehy a radami snažil nasměrovat, nějaký cíl a nějaké osobní názory. Proč bych výstavu jinak vůbec konzultoval, kdyby mi nedávala smysl a něčím mě čistě osobně, jako nevidomého z ulice, nezaujala? Proto stále nedokážu pochopit, proč, když jste stáli o názor někoho nevidomého, jste se před vydáním článku nezeptali mě, a pořád si stojím za tím, že to byl nesmyslný a v lepším případě nezralý a nepromyšlený, v horším možná dokonce účelový krok.
Ano, nevyjadřoval jsem se ke svému subjektivnímu dojmu ze samotných fotografií, ale čistě jen ke způsobu, jak o nich získat doprovodné informace, a to z toho prostého důvodu, že mi nikdo takovou otázku zatím nepoložil.
Jak píšete, diskutovat rozhodně můžeme o mnohém. Všechny otázky, které vznášíte ve svém komentáři, jsou validní. Pojďme tedy diskutovat. Koneckonců zmíněná reportáž v Jednom světě je mnohem věcnější než článek v Téčku a nevnímám ji ani v nejmenším jako konfrontační. Příslušný díl Téčka Plus jsem zatím neslyšel, takže k němu se vyjadřovat nemůžu.
Už když jsem tento článek psal, měl jsem chladnou hlavu, na rozdíl od první chvíle, kdy jsem si přečetl ten v Téčku. Já nemám problém s různými názory, naopak je vítám, protože právě jen různorodost názorů může vést k inovaci, zlepšování existujících věcí a vytváření nových smysluplných. Koneckonců kdybych měl, nemohl bych s čistým svědomím dělat svoji práci v Théseovi ani v jiných projektech, na kterých se podílím. Mám ale problém s nekvalitně odvedenou žurnalistickou prací.
Kdyby se Téčko, potažmo Zora netvářilo jako seriózní periodikum, které chce nezaujatě a korektně informovat, jako zdroj důvěryhodných informací, ale naopak jako slepecký bulvár typu Blesku, případně by chtělo být jakýmsi debatním magazínem, kde je prostor pro polemiky a subjektivní osobní názory, neřekl bych ani půl slova. O taková periodika by v řadách zrakově postižených nejspíš i zájem byl. Bohužel, Téčko takovým periodikem podle mého nejlepšího vědomí zatím být nemá. V tomto případě tedy za mě zkrátka a dobře neodvedlo dobře svoji práci a nenaplnilo svůj účel.