Žena s tmavými brýlemi a bílou holí prochází uličkou v supermarketu. V jedné ruce drží nákupní košík a po její pravé straně jde vodicí pes, zlatý retrívr. Ulička je plná regálů s různými potravinami a produkty. V pozadí jsou vidět další nakupující. Žena má na sobě tmavou bundu a džíny.

Výhody online nákupu potravin pro zrakově postiženého člověka

K účelům větší samostatnosti jsou vítaným pomocníkem možnosti objednání potravin až do domu. Mezi zrakově postiženými figurují nákupy od obchodníků – Tesco, Rohlík a Košík. V textu najdete zkušenosti samotných uživatelů plus obecné informace o online nákupech.

Výhody online objednávky

Samostatnost a nezávislost – jedinec se nemusí spoléhat na asistenci druhých, např. rodiny, přátel nebo zaměstnanců v obchodě. Online nákup může šetřit i finance, které postižený vydává za asistenční služby, tj. služba průvodcovská, která je zpoplatněna.

Úspora času a energie – člověk nemusí trávit čas cestou do obchodu, hledáním produktů na regálech a čekáním ve frontě.

Snadný přístup k široké nabídce – online obchody často nabízejí více produktů než kamenné prodejny, což zvyšuje možnost výběru.

Možnost čtení detailních informací o produktech – díky přístupným webovým stránkám a aplikacím může nevidomý člověk snadno zjistit složení, cenu, nutriční hodnoty a další podrobnosti.

Opakovaná objednávka – možnost uložení oblíbených položek nebo historie nákupů usnadňuje opakovaný nákup.

Možnost využití slev a akcí – snadnější sledování cen a výhodných nabídek bez nutnosti hledání v letácích nebo v obchodě.

Dodání až ke dveřím – eliminuje nutnost manipulace s nákupním vozíkem a orientaci v prostoru obchodu.

Bezpečnější nakupování – snižuje riziko nekomfortních situací v přeplněných obchodech – mnoho lidí, špatná akustika, nepřehlednost, nemožnost orientace aj.

Možnost lepšího plánování nákupů – nevidomý člověk si může v klidu projít nabídku a rozhodnout se bez časového tlaku.

Asistivní technologie – nákupy v e-shopech lze realizovat pomocí např. odečítače obrazovky nebo s jinými speciálním softwary.

Co však znesnadňuje nákupy, nejen potravin, jsou nepřístupné webové stránky a aplikace. Nejsem odborník na přístupnost, ale „odborník“ na online nákupy. Nakupuji často a ráda, ale právě nepřístupnost mi to často znemožní. Proto přikládám pár poznatků, co by měl web/aplikace mít, aby pro nás uživatele byla friendly.

Požadavky na stránky/weby

Je třeba, aby se zrakově postižený mohl po webové stránce efektivně pohybovat pomocí svého vybavení, tj. s odečítači obrazovky (VoiceOver, TalkBack, NVDA, JAWS…) Je žádoucí, aby byly k dispozici správné popisy produktů, tlačítek, košíku, formulářů či vyhledávacích polí.

Nadpisy, seznamy, tlačítka a odkazy by měly být správně strukturované pro snadnou navigaci.

Popisné alternativní texty (alt texty) u obrázků – Nevidomý uživatel by měl dostat jasnou informaci o tom, co je na obrázku (např. „Balení 1 kg jablek“).

Dostatečný kontrast a možnost přizpůsobení zobrazení – I lidé se zbytky zraku by měli mít možnost upravit si zobrazení podle svých potřeb.

Kategorie by měly být jasně strukturované, tlačítka dobře popsaná a důležité informace snadno dostupné.

Možnost vyhledávání produktů – Webové stránky či aplikace by měly umožnit rychlé vyhledání produktů bez nutnosti složitého procházení kategorií.

Označení a potvrzení důležitých akcí – Přidání do košíku, změna množství nebo dokončení objednávky by měly být jasně signalizovány, tj. člověk by měl být srozuměn, že akci provedl/neprovedl.

Dostupné platební metody – Web by měl umožňovat snadnou a bezpečnou platbu, ideálně i s podporou Apple Pay a Google Pay, které jsou pro nevidomé uživatele často nejpohodlnější.

Jasná komunikace ohledně doručení – Informace o čase a datu doručení možnosti speciálních pokynů (např.  o tom, že je člověk zrakově postižený a potřebuje výnos až ke dveřím bytu).

Dostupná zákaznická podpora – Ideálně více možností kontaktu (telefon, e-mail, chat), přičemž telefonická podpora by měla být snadno kontaktovatelná.

Správně navržený e-shop nebo aplikace mohou významně zlepšit kvalitu života nevidomých lidí tím, že jim umožní nakupovat samostatně a bez překážek.

Pravidly přístupnosti a vše okolo ní se věnují následující lidé a projekty:

Zde odborníci poradí a zodpoví veškeré dotazy týkající se přívětivého online prostředí.

Tesco, Rohlík a Košík

Tesco

Zrakově postižení preferují nákup přes aplikaci. Tesco má na rozvoz potravin externího dopravce. Zatímco v minulosti nákup donesli až ke dveřím, v případě nutnosti i pomohli s vybalením, nyní dovezou pouze k prvním dveřím (např. vchodové). Občas je i nutnost si přendat zboží do tašek z plastových přepravek. Velká většina zrakově postižených má v poznámce u nákupu uvedeno, že mají těžké zrakové postižení, a tak je jim vyhověno, a nákup donesen až k bytovým dveřím. Stane se, že v aplikaci nelze vyčíst složení potravin, pak je dobré kombinovat s webovými stránkami. Tesco přijímá pouze bezhotovostní platbu.

Rohlík

Tento prodejce je hned druhý v pořadí oblíbenosti. Někteří jej nepreferují kvůli vyšším cenám potravin, což ale může býti v konečném důsledku pouze osobní preference a dáno aktuálními životními podmínkami. Přístupnost je v pořádku. Platba u kurýra je umožněna i v hotovosti. Nákup donesou až do patra ke dveřím. Mají program pro OZP (Rohlík bez bariér), z čehož plynou výhody po předložení průkazu OZP (doprava zdarma). Lze i telefonicky vytvořit objednávku nákupu s operátorem. Odpadá tak prohlížení aplikace. Pro někoho toto může býti velkým bonusem. Lidé si chválí i zákaznickou podporu obecně a kvalitu potravin.

Košík

Je z těchto tří nejméně využívaný, leč pro nákupy vhodný (i když mouchy v přístupnosti jsou). Někteří jej označili za lépe přístupný a přehlednější než např. Rohlík. Košík podporuje také platbu v hotovosti. I zde je nákup donesen až ke dveřím. Ale i Košík má klub pro OZP – Plná péče (výnos tašek či nákup po telefonu).

Albert – Wolt

Někteří zrakově postižení využívají rozvoz potravin přes Wolt, tj. hlavně nákup z Alberta. Zde je třeba, aby v místě bydliště byla služba podporována. Co se týče recenzí, tak si službu pochvalují, že je dobrá domluva s kurýrem. Samozřejmě v každém regionu to může býti jinak.

Závěrem

Z uvedeného vyplývá, že zrakově postižení volí nejraději nákup přes aplikace. Nákupy online jsou tedy hojně využívaným způsobem obstarání si potravin, ale i drogerie, kterou obchodníci také nabízejí. Tesco vede, ale Rohlík jej dohání. Košík není tak preferován.

Rohlík i Košík nabízí výhody pro držitele průkazu OZP. U obou je také mimo bezhotovostní platby možná platba hotovostí, Tesco má pouze platbu kartou.

Jelikož trvalou přístupnost zatím nikdo nezaručí, tak se může stát, že to, co fungovalo v době psaní tohoto textu (únor 2025), nemusí později fungovat vůbec či s obtížemi. Jedinec tedy může vyzkoušet více z nabízeného a pak se rozhodnout, kdo bude na jeho dovoz potravin favoritem.


Článek vyšel původně na webu blindicka.com. Redakčně upraveno.



Online nakupování


Linda Albrechtová
Jmenuji se Linda Albrechtová. Jsem od narození prakticky nevidomá, a tak využívám aktivně různé asistivní technologie od základní školy. Jsem absolvent Západočeské univerzity. Pracuji v plzeňském krajském středisku Tyfloservisu, předávám klientům své zkušenosti se zrakovým hendikepem, vyučuji obsluhu kompenzačních pomůcek.