Platební terminál v mobilu

S příchodem Velikonoc jsem objevil inovaci na poli platebních terminálů, která může být přínosem i pro zrakově znevýhodněné podnikatele. Konkrétně jde o terminál v mobilním telefonu bez fyzické krabičky, ke které přikládáte platební kartu a zadáváte pin. V tomhle případě vše zastává mobilní telefon s NFC čipem a příslušná mobilní aplikace tvořící funkci platebního terminálu.

Jak to funguje?

  • Podnikatel (OSVČ) má k dispozici chytrý mobilní telefon s nainstalovanou aplikací, která plní funkci samotného platebního terminálu.
  • Do aplikace zadá příslušnou částku, kterou má zákazník zaplatit.
  • Zákazník přiloží svoji platební kartu, hodinky, mobil, záleží, čím chce platit, k telefonu podnikatele, na kterém běží aplikace platebního terminálu. Do míst, kde se nachází NFC čip. U mého modelu Xiaomi je NFC v blízkosti fotoaparátu na zadní straně telefonu.
  • Výsledek platebního procesu rozhodně poznáte. Ať už je úspěšný nebo neúspěšný
  • Je-li nutno zadat pin, zadává zákazník na mobilním telefonu, na kterém běží aplikace platebního terminálu. Aplikace sama od sebe k zadání pinu vyzve.

I když to vypadá šíleně, celý proces je maximálně bezpeční a certifikovaný. Tuto novou platební metodu vytváří a nadále spravuje společnost Global Payments s.r.o., která je v ČR dost známá. Provozuje také vlastní platební bránu a dodává fyzické terminály do obchodů, restaurací či služeb.

Osobní zkušenost z praxe

Mít platební terminál přímo v mobilu mi připadalo natolik lákavé, že jsem tuto inovaci musel prostě vyzkoušet. Vše se mi podařilo zprovoznit před Velikonocemi a následně až po svátcích, začalo testování v ostrém provozu přímo na klientech masérských služeb. Ze začátku se objevilo několik zádrhelů především v tom, že nám nebylo jasné, kam přesně k mobilu s NFC čipem přikládat platební karty, mobily či hodinky, ale chtělo pouze zjistit, kde konkrétní model telefonu simulující platební terminál, má umístěn NFC čip. Když se nám to podařilo vychytat, placení tímto novým způsobem začíná být rychlé a efektivní. Též jsem se obával zadávání pinu, ale ani tento proces nepředstavuje až takový problém. Zákazníci si pouze musí zvyknout na to, že místo fyzického platebního terminálu, zastává tuto funkci mobilní telefon. Nevidomí podnikatelé si zase musí zvyknout na to, že při zadávání pinu vidícím zákazníkem je nutné deaktivovat odečítač obrazovky.

Společnost Global Payments také pohotově z vlastní iniciativy řeší přístupnost i pro zrakově hendikepované uživatele. Tato oblast je pečlivě testována a veškeré komplikace postupně odstraňovány v rámci následných aktualizací.

Nevýhody? V současnosti vnímám pouze jednu. Konkrétně fakt, že tato metoda funguje pouze na zařízeních s operačním systémem Android, nikoli v Applu. Má to své opodstatnění. Apple zatím nepodporuje platby třetích stran skrze NFC kromě používání funkce Apple Pay. To by se snad mělo časem změnit. Jakmile se tak stane, Global Payments plánuje zprovoznit platební terminál v mobilu i na iPhone.

S platebním terminálem v mobilu jsem nadmíru spokojen. Více, než s řešením od společnosti SumUp, a to z těchto důvodů:

  • Terminál v mobilu na rozdíl od SumUp generuje oficiální účtenky, které jsou daňovým dokladem. Účtenky posíláte zákazníkovi elektronicky na e-mail, do SMS nebo prostřednictvím QR kódu. Odpadá administrativa s ručním vypisováním účtenek nebo vystavování faktur
  • Nepotřebujete fyzickou krabičku, vše máte hezky přímo v mobilním telefonu
  • Peníze máte na účtu do druhého dne
  • Při výměně telefonu se jen prostě přihlásíte do aplikace platebního terminálu a jedete dál bez omezení
  • Díky českému zastoupení a působnosti na českém trhu, máte možnost napojit na tohle řešení i karty některých benefitních společností. Když bude zákazník chtít platit benefitní kartou třeba od Edenredu, zaplatí stejně, jako kdyby platil svoji standardní debetní kartou z banky
  • Současně s terminálem v mobilu můžete zároveň využívat na svých internetových stránkách též platební bránu, takže máte všechny platby od zákazníků u jedné společnosti

Jak platební terminál v mobilu zprovoznit?

  1. Musíte mít mobilní telefon s operačním systémem Android a funkcí NFC
  2. Kontaktujte společnost Global Payments vyplněním jednoduchého poptávkového formuláře na adrese: www.globalpayments.cz
  3. Vyčkejte na kontaktování obchodním zástupcem společnosti
  4. Pokud se domluvíte, obdržíte digitální formou smlouvu k podpisu. Prostudujte si ji a následně online podepište.
  5. Vyčkejte na přihlašovací údaje do systému
  6. Do mobilního telefonu stáhněte z Obchodu Play aplikace GP Tom a GP Tom pin
  7. Do aplikace GP Tom se přihlaste obdrženými údaji a změňte si heslo
  8. U GP Tom a GP Tom pin zapněte v nastavení telefonu všemožná oprávnění včetně automatického spouštění. Zaručíte si tak hladkou funkčnost
  9. Akceptujte platby kartou

Zprovoznění platebního terminálu celkově trvalo maximálně dva dny s veškerými administrativními úkony. Celý proces zapojení do systému jsem zvládl bez zrakové kontroly bez pomoci vidící asistence včetně prostudování a podpisu smlouvy online.

Mobilní aplikace GP tom umí mluvit, pomáhá nevidomým v podnikání při akceptaci karet (YouTube)



Global Paymentsplatební terminál


Karel Giebisch
Karel se moderním technologiím pro zrakově znevýhodněné věnuje už řadu let. Je nevidomý, primárně pracuje s Apple produkty, ale nebrání se zabrousit i do oblasti operačních systémů Windows nebo Android.