Chcete se zúčastnit husitského tažení do Slezska z roku 1428 jakožto současný nevidomý? Žádný problém!

Česká akční adventura 1428: Shadows over Silesia bude jako vůbec první počítačová akční adventura takového rozsahu plně přístupná i nevidomým

Jak už jsem naznačoval ve svém předchozím článku, ve kterém jsem upozorňoval na sérii, kterou o tomto tématu píšu pro herní server Vortex.cz, blíží se vydání nové české videohry pro běžné mainstreamové hráčské publikum, která však bude díky doplňkovým zvukovým signálům a odečítači JAWS nebo NVDA stejně plnohodnotně přístupná i zcela nevidomým hráčům! A to jako vůbec první videohra takového rozsahu pro Windows a teprve druhá po The Last of Us Part II od společnosti Naughty Dog, vydané v roce 2020, avšak pouze pro herní konzoli Sony PlayStation.

Včera, v pondělí 21. 3. 2022 v 8:00, bylo konečně oficiálně oznámeno, že touto tajemnou hrou bude vznikající česká akční adventura 1428:: Shadows over Silesia od nezávislého vývojáře Petra Kubíčka alias KUBI Games. Ku příležitosti tohoto oznámení byla také spuštěna oficiální stránka hry pro nevidomé hráče.

Najdete na ní v první řadě exkluzivní audio upoutávku, vůbec první svého druhu, vytvořenou nevidomým hráčům na míru, a dále popis hry, systémové požadavky a podrobný souhrn všech prvků slepecké přístupnosti, které hra obsahuje, přehledně na jednom místě a v přístupném formátu.

Hra vychází 6. září 2022 pro operační systém Windows, a to na mainstreamové herní distribuční platformě Steam. Na výše zmíněné stránce se nicméně nachází i odkaz na můj český překlad původně anglického článku, který vysvětluje, jak používat Steam s odečítači obrazovky. Veřejná demoverze hry, včetně všech funkcí přístupnosti, bude dostupná v létě.

Živá ukázka

Protože s Petrem spolupracuji jako konzultant pro přístupnost a implementace přístupnosti pro nevidomé byla můj nápad, můžete se dnes, v úterý 23. 3., v 18:00 na vlastní uši přesvědčit v živém vysílání na Twitchi. Projdeme si celý obsah aktuálního dema, tedy celou první kapitolu, už plně přístupnou, což by nám mělo zabrat zhruba dvě hodiny, a to s detailním komentářem, jak přesně jednotlivé funkce fungují. Jakékoli vaše otázky, připomínky a zpětná vazba v chatu během streamu jsou víc než vítány! Samozřejmě i vidící diváci, které toto téma zajímá, si přijdou na své. 🙂

Pokud zatím s Twitchem (streamovací platformou vytvořenou původně právě pro živé hraní počítačových her s diváky) nemáte zkušenosti, nemusíte se ho s odečítači obrazovky nijak zvlášť obávat. Jeho základní rozhraní je lokalizováno do češtiny a neliší se nijak zvlášť významně třeba od sledování videa na YouTube. Když si odkazovanou stránku mého kanálu otevřete, stačí pouze kliknout na tlačítko Hrát a případně ještě Zrušit ztlumení, pokud takové tlačítko uvidíte. Znamená to, že se přehrávač po načtení stránky ve výchozím nastavení spustil s vypnutým zvukem. Dál už stačí jen poslouchat, vstřebávat dojmy a samozřejmě komunikovat, pokud budete chtít. Během streamu budu v pravidelných intervalech hru přerušovat, procházet zprávy v chatu a postupně na ně reagovat. Dokonce i bez uživatelského účtu na Twitchi, tzn. jako host, byste měli být na mém streamu schopni odesílat zprávy v chatu. Pouze nebudu vědět, od kterého hosta ta která zpráva je, pokud se ve své první zprávě nepředstavíte jménem.

Ještě jednou zde zdůrazním, že celá hra je opatřena kompletním českým dabingem a že všechny textové informace jsou v ní bez potíží čteny pomocí odečítačů JAWS a NVDA. Skutečně nic vám tedy nebude bránit v možnosti zahrát si ji i poslepu, stejně jako v možnosti zúčastnit se mého živého streamu. Jste srdečně zváni, těším se na vás! 🙂

Stream zůstane na Twitchi přístupný ke zpětnému zhlédnutí i 14 dnů po jeho odvysílání a na neomezenou dobu ho poté umístím i na svůj YouTube kanál.

1428: Shadows over Silesia poslepu: Projdeme si celou první kapitolu z pohledu nevidomého hráče

Další zdroje informací



1428: Shadows over Silesia4sensegamingAudioHryJAWSNVDAPřístupnostWindows


Lukáš Hosnedl
Jmenuji se Lukáš Hosnedl a překládáním nejrůznějších textů z angličtiny se na poloprofesionální úrovni zabývám už víc než deset let. Také se aktivně zajímám o přístupnost, asistivní technologie a technologie obecně. Baví mě ale třeba i tvůrčí psaní, hra na...