Airalo: využívejte mobilní internet po celém světě bez obav z vysokých poplatků

Přemýšleli jste někdy nad tím, jak mít internet úplně všude ve světě bez vyluxování veškerých financí? Existuje řešení – a stačí vám k tomu jen váš mobil. Pokud cestujete po EU, internetové připojení nijak zvlášť neřešíte. Po zapnutí roamingu od jednotlivých operátorů voláte, píšete SMS nebo surfujete jako doma v ČR. Mimo EU jsou však pravidla jiná a internet v mobilu se vám může pěkně prodražit. Jak postupovat, aby k tomu nedošlo?

Existuje hned několik možností. Tou první je obejít se bez internetu a mobilní data úplně vypnout. Ne vždy je ale možné se od internetu úplně odstřihnout, protože můžete v zahraničí internet potřebovat, ať už kvůli navigaci, mapám nebo překladači pro lepší domluvu s místními. Navíc, ne všude je Wi-Fi připojení.

Hned po příletu do cílové destinace můžete zamířit k místnímu operátorovi a koupit si místní SIM kartu. Mnozí cestovatelé takto postupují, ale existuje alternativa – mobilní aplikace Airalo pro chytré mobilní telefony. Přímo ze svého mobilu si sjednáte internet z pohodlí svého domova a stojí vás to kolikrát i zlomek ceny běžné SIM karty. Airalo je ke stažení zdarma jak na Google Play pro Android, tak na AppStore pro iPhone. Aplikaci je možné používat i v českém jazyce.

Po stažení aplikace do telefonu stačí, když se do Airala zaregistrujete. Můžete použít svůj e-mail nebo přihlášení pomocí Google, Apple, či se autorizovat přihlášením na některou sociální síť, která je v nabídce. Po přihlášení se vám automaticky vytvoří uživatelský účet a vy si můžete užívat internet po celém světě.

Má to jen jeden háček. Váš telefon musí podporovat digitální SIM – tedy eSIM. Tento druh SIM podporují iPhone 11 a novější, a i některé telefony z Androidem. Než vyrazíte na cesty mimo EU, tak si ověřte, jestli váš mobil eSIM podporuje. Pokud máte v telefonu eSIM od svého mobilního operátora, není nutné další ověření, protože víte, že v takovém případě vám bude SIM z Airala určitě fungovat.

Orientace v Airalo

Na úvodní obrazovce po prvním spuštění máte možnost registrace nebo přihlášení. Zaregistrujte se tedy, nebo se přihlaste některým z dostupných způsobů. Po přihlášení do Airala se ocitnete na kartě Obchod. Zde nakupujete eSIM. Můžete si pořídit tyto varianty:

  • Místní karty eSIM – vztahují se na konkrétní stát
  • Regionální karty eSIM – vztahují se na konkrétní regiony a oblasti
  • Globální eSIM – vztahují se na konkrétní část světa, například Evropu

Součástí této obrazovky je i vyhledávač, kam stačí napsat konkrétní stát a hned zjistíte, jestli je pro ten daný stát nějaká eSIM k dispozici. Máte možnost vybrat si též jednu z oblíbených zemí, kam jsou eSIM pořizovány nejčastěji. Samotný nákup je popsán dále v článku.

Ve spodní části obrazovky narazíte ještě na dvě další karty – Moje eSIM a Profil. Na kartě Moje eSIM najdete všechny své zakoupené SIM. Můžete si je zde aktivovat; pokud jsou již aktivní, je možné sledovat čerpání dat. Karta Profil obsahuje váš uživatelský účet, nastavení, historii objednávek, kontakt na podporu, nastavení platebních metod, pozvání pro přátele do Airala a možnost odhlášení. Sekce Profil je bohužel nejméně přístupná, opět popsáno dále v článku.

Při používání Airala získáváte takzvané „AirMoney“, lze přeložit jako kredity. Za nákup eSIM a přivedení nových uživatelů získáváte AirMoney v podobě digitální měny na váš účet. Tyto AirMoney vám zajišťují levnější nákupy eSIM. Část zaplatíte AirMoney, část ze své platební karty. Příklad – při testování eSIM skrze Airalo v Řecku jsem za nákup v hodnotě 49 USD za 20GB dat na třicet dní dostal 2,45 AirMoney = 2,45 USD na další nákup. Pokud tedy budu kupovat další eSIM, budu ji mít o 2,45 USD levnější, protože tato částka se mi zaplatí z AirMoney.

Nepřístupná sekce Profil

Pro osoby se zrakovým postižením je nepříjemné, že sekce Profil celkem zásadně postrádá na iPhone přístupnost. Téměř vše v ní sice zjistíte a uděláte, ale zabere to více času než obvykle. Odečítač VoiceOver na iPhonu totiž v sekci Profil vůbec nečte názvy jednotlivých sekcí, pouze cvaká. Víte tedy, že jste na nějaké položce, ale slyšíte jen cvakání, takže nemáte vůbec představu, kterou položku kurzor VoiceOveru zrovna zaměřil. Na tento problém jsem upozornil Airalo jak v recenzi na App Store, tak e-mailem. Vždy mi odepsali, že situaci analyzují a že budou diskutovat o tom, jak ji vyřešit.

Nicméně když jsou jednotlivé sekce v profilu VoiceOverem neoznamované, jdou potvrzovat. Pokud tedy jakoukoli neoznámenou položku potvrdíte, dostanete se do jejího detailu a zde už zjistíte, o jakou sekci jde. Gestem zpět ji můžete buď zavřít a zkusit další, nebo se v otevřené sekci můžete pohybovat a pročítat si jednotlivé informace.

Jednotlivé sekce jdou v profilu po sobě v následujícím pořadí:

  • Nastavení uživatele
  • AirMoney a členský status
  • Platební karty – možnost platby i přes Google Pay a Apple Pay
  • Sdílení Airalo s přáteli pomocí doporučujícího kódu – za každého přítele, který si Airalo aktivuje, získáte 3 USD do AirMoney
  • Objednávky – tato sekce je správně popsána
  • Jazyk zařízení
  • Měna – tato sekce je správně popsána; měnu je možné si změnit dle vaší preference
  • Centrum nápovědy – tato sekce je též správně popsána
  • Kontaktujte nás – formulář pro kontaktování má všechna textová políčka bez popisu, VoiceOver čte jen textové pole. Pro komunikaci s Airalo se proto doporučuje použít email, požadavky je třeba psát v anglickém jazyce
  • O společnosti Airalo
  • Hodnocení – otevře se možnost napsání recenze v Google Play/App Store
  • Odhlásit se – než dojde k odhlášení, vyskočí potvrzovací dialog, který působí přístupně

Nákup eSIM

Samotný nákup se realizuje na kartě Obchod.

  • Zvolte si kategorii – buď místní, regionální nebo globální eSIM; zvolte tu eSIM, která vás zajímá.
  • Dále si vyberte datový balíček, pro koupi konkrétního balíčku s daty stačí klepnout na tlačítko Koupit.
  • Následně se objeví detaily vybrané eSIM včetně možností dobíjecích balíčků. Tyto balíčky můžete dokoupit, pokud vám dojdou zakoupená data, nyní není nutné řešit. Prolistujte možnosti a opět klepněte na tlačítko Koupit.
  • V posledním kroku zvolte způsob platby a ověřujte, že váš telefon má odblokovanou síť a podporuje eSIM.

Zde – při udělení potvrzení, že váš telefon podporuje eSIM – se bez zraku opravdu zaseknete. Tato možnost není standardně přístupná, takže to může působit, že nákup nelze dokončit. Způsob nicméně existuje, není však příliš snadné jej objevit.

VoiceOver disponuje funkcí Rozpoznání obrazovky. Tato funkce údajně zpřístupňuje méně přístupné nebo nepřístupné aplikace lidem se zrakovým postižením. V ČR moc nefunguje, větší spoleh je na ni v případě, když máte telefon v angličtině. V aplikaci Airalo však funguje i v češtině.

Pokud tuto funkci nemáte aktivní, postupujte podle bodů níže. V opačném případě tento úsek článku přeskočte.

  • Jděte do nastavení telefonu
  • Zde do sekce Zpřístupnění, následně do sekce VoiceOver, zde potvrďte Rotor
  • Z dostupných možností potvrďte volbu rozpoznání obrazovky
  • Vraťte se do aplikace Airalo na obrazovku pro dokončení nákupu eSIM

Nyní už opět pro všechny čtenáře: na rotoru navolte rozpoznání obrazovky, zapněte jej švihem prstu nahoru nebo dolů po displeji. Nyní se pohybujte standardními gesty VoiceOveru. Zjistíte, že narazíte na přepínač, který je však textově nepopsán. Poklepáním potvrďte. Nedostanete žádnou zpětnou vazbu, jestli je přepínač zvolen nebo ne. Rozpoznání obrazovky vypněte stejným způsobem, kterým jste tuto funkci zapnuli. Nyní zkuste stisknout tlačítko Koupit. Pokud vás systém pustí, stačí autorizovat transakci a máte hotovo.

Na tento závažný problém byli v Airalo také upozorněni.

Aktivace a deaktivace eSIM

Všechny zakoupené eSIM se automaticky ukládají do sekce Moje eSIM. Zde můžete jednotlivé eSIM aktivovat, dokupovat další data nebo kontrolovat čerpání dat. Aktivace probíhá prostřednictvím jednoduchého průvodce, stačí jej proklikat. Jakmile máte hotovo, aktivovaná eSIM se vám objeví v nastavení telefonu, a to v sekci Mobilní data. Zde eSIM zapínáte, vypínáte, nastavujete jako primární nebo sekundární, mažete ji, pokud už pro ni nemáte využití. Při odstraňování eSIM dávejte pozor, ať si omylem nesmažete SIM od svého mobilního operátora.

Pro lepší přehlednost doporučuji nastavit u datové eSIM z Airala v mobilních datech jiný štítek, než mobilní data, například „Cestovatelská“, ať svou místní SIM a datovou SIM z Airala snadněji rozeznáte. Já to nejdříve neudělal a v zahraničí jsem nepoznal, kterou SIM mám aktivní a odkud čerpám data.

Pokud máte aktivní obě SIM, tak v ukazateli mobilní sítě vidíte primární SIM – to je vždy SIM vašeho mobilního operátora, a sekundární SIM, tedy SIM z Airalo. U obou SIM máte zobrazeny čárky signálu. Nepoznáte tedy, odkud čerpáte data, takže je lepší zavítat do nastavení telefonu a prozkoumat, co máte napsáno u sekce Mobilní data. Pokud máte u obou SIM označení Mobilní data, pak nepoznáte odlišnost. Ale když si třeba u datové SIM z Airala nastavíte štítek Cestovatelská a tuto informaci vyčtete u názvu sekce Mobilní data v nastavení, máte jistotu, že odebíráte data právě ze SIM z Airala.

Tohle se vám ale může stát jen v EU, kde budete mít primárně aktivní obě SIM – datovou SIM z Airala používat na internet, primární – tedy SIM od svého mobilního operátora – používat na telefonáty, SMS, FaceTime atd.

Protože kromě internetového připojení by se vám mimo EU dost prodražila i běžná komunikace skrze SMS a telefonáty, primární SIM pravděpodobně úplně vypnete. Tím pádem budete mít aktivní jen datovou SIM z Airala a budete mít jasný přehled o tom, že čerpáte data jejím prostřednictvím. I tento scénář jsem v Řecku zkoušel. Úplně jsem vypnul svoji primární SIM a používal jen tu datovou z Airala. Nemohl jsem psát SMS ani volat, ale mohl jsem používat internet, řešit e-maily, komunikovat skrze Messenger nebo WhatsApp, ovládat sociální sítě a další. Mé telefonní číslo se však tvářilo, jako kdybych měl vypnutý telefon. Byl jsem tedy zcela nedostupný. Nikdo se mi nedovolal, ani neposlal SMS.

Skvělé je, že primární nebo sekundární SIM zapnete a vypnete na jedno kliknutí. Nic nemusíte mazat, ani znovu složitě aktivovat.

Mé osobní doporučení

Osobně doporučuji zakoupit si datovou SIM daného státu, regionu nebo části světa v pohodlí domova. Aktivovat ji, tedy pomocí průvodce nahrát do telefonu, ale následně ji vypnout. Na letišti při nástupu do letadla vypnout primární SIM mobilního operátora a při příletu do cílové destinace nebo do jakékoli destinace mimo funkční roaming, kde už zakoupená datová SIM platí, ji v nastavení mobilních dat telefonu, zapnout.

SIM se automaticky připojí k místní síti a data by vám měla fungovat. Následně při pobytu v zahraničí sledujte čerpání dat v aplikaci Airalo a pokud vám nestačí, dokupujte si přídavné datové balíčky. Jakmile odletíte zpět do ČR, klidně v letadle SIM smažte a po příletu do ČR zapněte svoji primární SIM svého mobilního operátora. Tímto postupem se vyhnete zbytečným poplatkům, které by vám mohl operátor naúčtovat za použití internetu mimo roaming. A takové poplatky nejsou nízké. Lze snadno za krátkou dobu utratit třeba i 7000 Kč.

A jak v Airalo platím? Nejlépe skrze službu Revolut.


Redakčně upraveno.



Airalo


Karel Giebisch
Karel se moderním technologiím pro zrakově znevýhodněné věnuje už řadu let. Je nevidomý, primárně pracuje s Apple produkty, ale nebrání se zabrousit i do oblasti operačních systémů Windows nebo Android.